Celem nadrzędnym indywidualnych zajęć terapii pedagogicznej jest praca nad wzrostem umiejętności poznawczych uczniów. Specjaliści pracują w oparciu o indywidualizację metod i technik terapeutycznych a także dostosowanie ich do dysfunkcji w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, komunikacyjnym,. Zajęcia opierają się na stymulacji rozwoju społecznego i budowaniu poczucia bezpieczeństwa z poszanowaniem autonomii i potrzeb uczniów. Ćwiczenia odbywają się w stałej strukturze czasu działań oraz przestrzeni. Terapia skupia się na rozwoju umiejętności grafomotorycznych, samodzielności, percepcji, pamięci, myślenia a także nauki zabawy, wykorzystania przedmiotów w sposób zgodny z przeznaczeniem i samodzielności. Główne cele terapeutyczne terapii pedagogicznej to:
- osiąganie gotowości zadaniowej uczniów,
- koncertowanie uwagi na polecenia/ zadania/ przedmioty,
- wzrost sprawności grafomotorycznej,
- sprawność manualna
- wzrost umiejętności szkolnych,
- sprawność i koordynacja wzrokowo- ruchowa
- samodzielność w zakresie samoobsługi,
- naśladowanie czynności drugiej osoby,
- rozwijanie umiejętności planowania ruchów i sekwencji wykonywania czynności.
Terapeuci są wrażliwi na rozwój potencjalnych możliwości i mocnych stron uczniów. Doceniają i podkreślają nawet najmniejsze postępy, dają okazję do wykazywania się samodzielnością przez podopiecznych. Ważne jest także rozbudzanie ciekawości poznawczej poprzez stosowanie różnorodnych metod terapeutycznych. Podczas zajęć stosowane są elementy następujących metod i terapii:
- Metoda 18 struktur wyrazowych
- Kinezjologia edukacyjna wg Denisona
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Scherborne
- Metoda F. Affolter
- Metoda opowieści ruchowej J.C.Thulin
- Arteterapia
- Muzykoterapia
- Metoda leczniczo – pedagogiczna J. Magnuskiej
- Metoda m. Ch. Knillów
- Niedyrektywna terapia zabawowa
- Sensoplastyka
- Dziecięca matematyka wg Gruszczyk-Kolczyńskiej
- Metoda Bon Depart- Dobrego Startu
- Metoda Peto
- Metoda Marianne Frostig
- Trening widzenia – metoda oparta na autorskim programie pani Doroty Koman
- Stymulacja polisensoryczna
- Metoda komunikacji TEACCH E. Schopplera
- Terapia behawioralna
- Terapia ręki
- Terapia komunikacji
- Metody AAC
Terapeuci pedagogiczni w naszej szkole prowadzą też obserwacje na terenie klas. Ściśle współpracują z innymi specjalistami oraz wychowawcami w celu ustalenia jak najlepszych strategii terapeutyczno- edukacyjnych dla naszych uczniów. Prowadzą funkcjonalne diagnozy umiejętności poznawczych, na których oparte są Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne.
Nauczyciel terapeuta powinien pamiętać, że podstawą organizacji oddziaływań terapeutycznych jest przede wszystkim:
- NIE SZKODZIĆ
- NIE OŚMIESZAĆ
- NIE DYSKWALIFIKOWAĆ
- NIE KARAĆ ZA TO, CO NIE STANOWI WINY CZŁOWIEKA
- NIE POGŁĘBIAĆ ISTNIEJĄCYCH ZABURZEŃ
- NIE PRZYCZYNIAĆ SIĘ DO POWSTAWANIA NOWYCH.