Terapia pedagogiczna

Celem nadrzędnym indywidualnych zajęć terapii pedagogicznej jest  praca nad wzrostem umiejętności poznawczych uczniów. Specjaliści pracują w oparciu o indywidualizację metod i technik terapeutycznych a także dostosowanie ich do dysfunkcji w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, komunikacyjnym,. Zajęcia opierają się na stymulacji rozwoju społecznego i budowaniu poczucia bezpieczeństwa z poszanowaniem autonomii i potrzeb uczniów. Ćwiczenia odbywają się w stałej strukturze czasu działań oraz przestrzeni. Terapia skupia się na rozwoju umiejętności grafomotorycznych, samodzielności, percepcji, pamięci, myślenia a także nauki zabawy, wykorzystania przedmiotów w sposób zgodny z przeznaczeniem i samodzielności. Główne cele terapeutyczne terapii pedagogicznej to:

  • osiąganie gotowości zadaniowej uczniów,
  • koncertowanie uwagi na polecenia/ zadania/ przedmioty,
  • wzrost sprawności grafomotorycznej,
  • sprawność manualna
  • wzrost umiejętności szkolnych,
  • sprawność i koordynacja wzrokowo- ruchowa
  • samodzielność w zakresie samoobsługi,
  • naśladowanie czynności drugiej osoby,
  • rozwijanie umiejętności planowania ruchów i sekwencji wykonywania czynności.

 

Terapeuci są wrażliwi na rozwój potencjalnych możliwości i mocnych stron uczniów. Doceniają i podkreślają nawet najmniejsze postępy, dają okazję do wykazywania się samodzielnością przez podopiecznych. Ważne jest także rozbudzanie ciekawości poznawczej poprzez stosowanie różnorodnych metod terapeutycznych. Podczas zajęć stosowane są elementy następujących metod i terapii:

  • Metoda 18 struktur wyrazowych
  • Kinezjologia edukacyjna wg Denisona
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Scherborne
  • Metoda F. Affolter
  • Metoda opowieści ruchowej J.C.Thulin
  • Arteterapia
  • Muzykoterapia
  • Metoda leczniczo – pedagogiczna J. Magnuskiej
  • Metoda m. Ch. Knillów
  • Niedyrektywna terapia zabawowa
  • Sensoplastyka
  • Dziecięca matematyka wg Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • Metoda Bon Depart- Dobrego Startu
  • Metoda Peto
  • Metoda Marianne Frostig
  • Trening widzenia – metoda oparta na autorskim programie pani Doroty Koman
  • Stymulacja polisensoryczna
  • Metoda komunikacji TEACCH E. Schopplera
  • Terapia behawioralna
  • Terapia ręki
  • Terapia komunikacji
  • Metody AAC

Terapeuci pedagogiczni w naszej szkole prowadzą też obserwacje na terenie klas. Ściśle współpracują z innymi specjalistami oraz wychowawcami w celu ustalenia jak najlepszych strategii terapeutyczno- edukacyjnych dla naszych uczniów. Prowadzą funkcjonalne diagnozy umiejętności poznawczych, na których oparte są Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne.

Nauczyciel terapeuta powinien pamiętać, że podstawą organizacji oddziaływań terapeutycznych jest przede wszystkim:

  • NIE SZKODZIĆ
  • NIE OŚMIESZAĆ
  • NIE DYSKWALIFIKOWAĆ
  • NIE KARAĆ ZA TO, CO NIE STANOWI WINY CZŁOWIEKA
  • NIE POGŁĘBIAĆ ISTNIEJĄCYCH ZABURZEŃ
  • NIE PRZYCZYNIAĆ SIĘ DO POWSTAWANIA NOWYCH.